duminică, 13 noiembrie 2011

Activitatea nr.11: 21 .11- 25.11

 1. Vizualizarea informaţiilor referitoare la resursele hardware şi software ale calculatorului (versiune sistem de operare, tipul procesorului, memorie instalată, etc.) 

Exerciţiu practic: 
Răspundeţi la următoarele întrebări!
Care sunt caracteristicile hardware ale calculatorului dvs. (memorie, procesor)? 
Ce sistem de operare folosiţi? 
Care este numele calculatorului dvs.?

Pentru că dorim să aflăm informaţii despre calculatorul pe care îl folosim, alegem de aici Computerul Meu (My Computer). Din fereastra Computerul meu (My Computer) vom folosi Activităţi Sistem (System Tasks) pentru a vedea care sunt informaţiile oferite de sistemul de operare despre el însuşi. Acţiunea Vizualizare informaţii sistem (View system information) este cea pe care o selectăm acum!






2.  Desktop: data şi ora, volumul
Exerciţiu practic: 
Răspundeţi la următoarea întrebare...
Dacă se întâmplă ca ceasul să nu indice ora corectă, cum il modificăm?
Un dublu clic (cu butonul stâng) chiar peste afişajul orei deschide fereastra pentru modificarea datei şi a orei. Pentru stabilirea corectă a orei e bine să alegeţi şi fusul orar, inclusiv opţiunea de schimbare automată a orei o dată cu trecerea la ora de vară.
În această fereastră „vedeţi” informaţii despre data şi ora calculatorului dvs. Pentru ca modificările pe care le faceţi în fereastră să fie efective, trebuie să încheiaţi cu un clic pe butonul OK.
Dacă alegeţi Revocare (Cancel), înseamnă că renunţaţi la modificările pe care le-aţi făcut, adică lăsaţi totul neschimbat. Butonul Se aplică (Apply) operează modificările, dar nu închide fereastra, deci puteţi reveni asupra lor. 
Dacă aveţi calculatorul legat la o reţea de calculatoare, atunci timpul (data şi ora) este considerat o informaţie critică, o constantă a reţelei. În acest caz e mai bine să nu modificaţi nici data, nici ora sistemului, chiar dacă ele sunt incorecte. Fereastra Proprietăţi Dată şi oră (Date and Time Properties) are aproape toate caracteristicile unei ferestre standard. Butonul este butonul de ajutor. Faceţi un clic pe el şi încă unul peste caseta (sau alt obiect) despre care doriţi să ştiţi mai multe. Când eliberaţi butonul se afişează informaţii care vă sunt de ajutor. Privind ecranul constatăm că mai sunt şi alte aspecte pe care am dori să le modificăm! Plasaţi indicatorul mouse-ului undeva pe desktop, în afara oricăror obiecte afişate; plasaţi-l adică undeva în câmp! Acolo faceţi un clic cu butonul drept şi veţi obţine meniul de context. Alegeţi Proprietăţi (Properties).

3.  Desktop: Opţiuni desktop de afişare (de exemplu: opţiuni pentru fundal, screen saver, diverse opţiuni de setare)
Exerciţiu practic: 
Privind ecranul constatăm că mai sunt şi alte aspecte pe care am dori să le modificăm! 
Plasaţi indicatorul mouse-ului undeva pe desktop, în afara oricăror obiecte afişate; plasaţi-l adică undeva în câmp! Acolo faceţi un clic cu butonul drept şi veţi obţine meniul de context. Alegeţi Proprietăţi (Properties).

 1. Temele (Themes) sunt reguli de funcţionare a intefeţei grafice, gata construite. Sunt machete în care se combină fundalul imaginii desktop, cu alte constante ale modului de afişare a informaţiilor pe ecran.
2. Spaţiu de lucru (Desktop) este locul de unde se modifică imaginea de fundal (background).
3. Economizorul de ecran (Screen Saver) este o imagine care se afişează atunci când lipsiţi mai multă vreme din faţa calculatorului (sau atunci când nu-l folosiţi timp mai îndelungat).
4. Aspect (appearance) este chiar regula de afişare a ferestrelor. 
5. Setări (settings) configurează culorile şi numărul de pixeli pentru rezoluţia grafică.
Privind altfel lucrurile, putem spune că am încercat până acum să reconfigurăm mediul de lucru pus la dispoziţie de sistemul de operare. Pentru astfel de configurări folosim o aplicaţie specializată: Panou de control (Control Panel), pe care o găsim pe meniul butonului start. Pentru că ne referim la propriul calculator, atunci putem ajunge în acelaşi loc şi dacă de la butonul start o luăm pe alt drum: start Computerul meu (My Computer)– şi din coloana din stânga alegem Panou de control (Control Panel).

 Remarcăm aici opţiunile: Aspect şi teme (Appearance and Thems), Opţiuni generale, de limbă, de dată, de oră (Time, Language and Regional Options) care fac trimitere la posibilităţi de aranjare şi de prezentare.
Noutatea ar fi legată de configurarea opţiunilor de limbă Opţiuni generale, de limbă (Language and Regional Settings). Avem aici posibilitatea de a stabili formatul de afişare a informaţiilor cu aspect regional: moneda naţională, formatul acceptat pentru afişarea datei calendaristice şi a orei, unitatea de măsură recunoscută pentru lungime, formatul valorilor numerice.

4.  Pictograme. Ferestre: descriere, operaţii cu ferestre
Ferestrele sunt componente ale interfeţei grafice.
Interfaţa grafică (GUI – Graphical User Interface) este acel tip de interfaţă cu utilizatorul care foloseşte imagini grafice, simboluri, pictograme şi texte pentru reprezentarea informaţiilor şi a acţiunilor disponibile utilizatorilor. 
Acţiunile se execută prin manevrarea directă a obiectelor ce compun interfaţa grafică. 
Elementele unei interfeţe grafice sunt: 
  • Meniul – listă de opţiuni sau de comenzi. Opţiunea sau comanda dorită se alege folosind indicatorul (pointer-ul).
  • Arătătorul, indicatorul sau pointer-ul, imaginea grafică asociată echipamentului cu care se arată, se indică ceva pe ecran. În cazul nostru este semnul ce indică poziţia mouse-ului. Se foloseşte pentru a indica un obiect, pentru a alege o comanda, pentru a muta un obiect dintr-un loc în altul.  
  • Fereastra – spaţiul de lucru al utilizatorului şi spaţiu de afişare pentru componentele sistemului de operare.



 Identificăm într-o fereastră: 
Bara de titlu:
Bara de meniu:
Butoane:
Pictograme sau semne convenţionale cărora li se asociază o anumită semnificaţie:
 Pictogramele sunt mici figuri (desene) afişate pe ecran şi care reprezintă un obiect aflat la îndemâna utilizatorului. Pictogramele pot fi tratate ca reprezentări vizuale care permit efectuarea de operaţii (acţiuni, comenzi) asupra obiectelor. Pictogramele trebuie să fie reprezentative. 

Exerciţiu practic: 
 Să  analizăm pictogramele urmatoare, cele mai comune!


Pictogramele aflate pe desktop pot fi mutate şi rearanjate fără teamă. Atunci când este vorba despre desktop, pictogramele se pot afla oriunde.

Exerciţiu practic: 
Să încercăm şi să plasăm pictograma Coş de reciclare (Recycle Bin) în altă parte. Trebuie întâi identificată, arătată pictograma (cu un clic pe suprafaţa ei) şi apoi trasă, mutată în altă parte. Dacă ţineţi apăsat butonul stâng al mouse-ului puteţi trage de pictogramă oriunde în spaţiul liber al ecranului. Încercaţi şi dvs. 
Atunci când pe desktop se află mai multe pictograme putem să le aranjăm, să facem ordine printre ele.
Un clic cu butonul drept al mouse-ului undeva în spaţiul liber al imaginii, ne aduce meniul de context de care avem nevoie.
Pictogramele se văd pe ecran numai dacă este marcată opţiunea Afişare pictograme de pe spaţiul de lucru (Show desktop Icons). Dacă se scoate acest marcaj, pe desktop nu mai apare nici o pictogramă. Aranjarea automată a pictogramelor se obţine prin opţiunea Aranjare automată (Auto Arrange). Alinierea se obţine prin Aliniere la grilă (Align to Grid). Oriunde apar pictogramele – inclusiv pe desktop - ele desemnează obiecte şi operaţii disponibile. Pentru exemplificare vom lucra mai întâi cu obiectul Coş de reciclare (Recycle Bin). Un clic cu butonul drept al mouse-ului peste pictogramă aduce meniul de context şi cu el operaţiile disponibile: deschidere, explorare, golire, crearea unei scurtături şi citirea proprietăţilor.


Exerciţiu practic: 
Creaţi pe Spaţiul de lucru (desktop) un obiect nou, de tipul Document text (Text Document). Deschideţi noul document şi scrieţi acolo un scurt text. Salvaţi textul. Închideţi documentul.
Rezolvare:
1. Clic cu butonul drept al mouse-ului pe suprafaţa desktop şi alegeţi Nou (New), urmat de Document text (Text Document).
2. Remarcaţi numele noului document dar nu-l modificaţi.
3. Deschideţi documentul folosind fie un dublu clic, fie un clic cu butonul drept urmat de Deschidere (Open).
4. Introduceţi un text de la tastatură.
5. Salvaţi cu … Salvare (Save) din meniul Fişier (File).
6. Închideţi aplicaţia printr-un clic pe butonul de închidere .
Aţi obţinut un obiect nou pe ecranul desktop! El se va supune regulilor obişnuite de manevrare şi aranjare.

Ce operaţii se pot executa asupra noului dvs. obiect?
Un clic cu butonul drept al mouse-ului peste el aduce meniul de context cu operaţiile disponibile:
  • Deschidere (Open) pentru citire,
  • Imprimare (Print) pentru tipărire (imprimare),
  • Editare (Edit) pentru editare (modificare),
  • Ştergere (Delete),
  • Redenumire (Rename).
Exerciţiu practic:

Ştergeţi documentul pe care l-aţi creat anterior. Încercaţi apoi să-l recuperaţi, ca şi când l-aţi fi şters din greşeală.

Rezolvare:
1. Alegeţi operaţia Ştergere (Delete). Clic cu butonul drept al mouse-ului peste pictograma noului document şi apoi selectaţi Ştergere (Delete).
2. Confirmaţi intenţia de a şterge documentul, răspunzând cu Da (Yes) la mesajul afişat.
3. Dacă l-aţi şters, atunci a dispărut de pe desktop. Obiectele şterse sunt …aruncate la gunoi. Verificaţi dacă se află la Coşul de reciclare (Recycle Bin)!
4. Dublu clic pe pictograma Coşului (Recycle Bin) şi observaţi că documentul dvs. se află aici.
5. Vrem să-l recuperăm. Ne trebuie o comandă, o operaţie disponibilă. Clic cu butonul drept al mouse-ului peste pictograma documentului şi examinăm comenzile:
  • Restabilire (Restore) pentru restaurare (recuperare).
  • Decupare (Cut) şi Ştergere (Delete) pentru eliminarea definitivă a obiectului.
6. Alegem Restabilire (Restore) şi sperăm să recuperăm documentul prin …reciclare.
7. Documentul şi-a reluat locul pe desktop. Dacă pentru desktop operează o regulă de aranjare, s-ar putea să-l găsiţi în altă poziţie. Căutaţi-l bine. Dacă aţi lucrat corect se află sigur undeva pe Spaţiul de lucru (desktop).

Exerciţiu practic: 
  1. Deschideţi aplicaţia Notepad şi introduceţi un text de la tastatură. Nu închideţi încă fereastra aplicaţiei. Va trebui să salvaţi întâi documentul pe care l-aţi compus!
  2. Salvaţi textul pe care l-aţi introdus de la tastatură în dosarul Documentele mele (My Documents). Fişierul (documentul) pe care îl creaţi astfel se va numi text. 
  3. Deschideţi fişierul text, operaţi câteva modificări şi salvaţi-l pe o dischetă.  Rezolvare:
    • Folosiţi butonul start şi apoi alegeţi Documentele mele (My Documents).
    • Deschideţi (cu un dublu clic) documentul cu numele text.
    • În fereastra Notepad operaţi modificări.
    • Pentru salvare folosiţi din meniul Fişier (File) comanda Salvare ca (Save as). Comanda Salvare (Save) va suprascrie fişierul existent. Pentru crearea unui exemplar nou (versiune nouă a fişierului) folosiţi comanda Salvare ca (Save as)
    • Deschideţi caseta Salvare în (save in) şi alegeţi unitatea de dischetă (numai după aţi introdus o dischetă în unitate).
  4. Folosiţi aplicaţia WordPad şi creaţi un document nou pe care îl salvaţi tot în dosarul Documentele mele (My Documents) dar cu un alt nume (orice nume). Verificaţi dacă fişierul există .şi dacă îl puteţi deschide!











58 de comentarii:

  1. Aceste informatii sunt foarte folositoare, deoarece aflam la ce folosesc anumite functii

    RăspundețiȘtergere
  2. Imi plac foarte mult subiectele dezbatute la T.I.C si cred ca ne vor folosi foarte mult in viata noastra cotidiana.

    RăspundețiȘtergere
  3. imi plac aceste subiecte doarece eu cred ca ne vor ajuta in operarea unui calculator

    RăspundețiȘtergere
  4. Aceste activitati sunt foarte interesante si captivante deoarece ne invata lucruri noi de fiecare data.

    RăspundețiȘtergere
  5. Activitatea aceasta mi'a placut deoarece am invatat multe lucruri noi si folositoare in cadrul ei.

    RăspundețiȘtergere
  6. aceaste informatii sunt foarte folositoare deoarece ne intalnim cu ele zi de zi

    RăspundețiȘtergere
  7. Astept sa precizati si problemele pe care le intampinati...

    RăspundețiȘtergere
  8. Ne vom stradui sa le invatam eficient,pentru a rezolva cu usurinta problemele ce va sa fie...

    RăspundețiȘtergere
  9. O lectie usoara care ar trebui stiuta de fiecare ce are un calculator acasa.

    RăspundețiȘtergere
  10. a fost o lectie usoara deoarece sunt lucruri de baza care sunt stiute de orice utilizator al calculatorului

    RăspundețiȘtergere
  11. interesanta lectie !foarte utila si frumoasa!

    RăspundețiȘtergere
  12. aceasta activitate este foarte importanta formandu-ne baza cunostintelor pentru a ne descurca pe calculator.

    RăspundețiȘtergere
  13. activitatea pe care tocmai am studiat-o mi-a placut si am invatat foarte multe lucruri interesante.

    RăspundețiȘtergere
  14. A fost o lectie fara dificultati! Cel mai probabil pentru ca notiunile nu imi sunt straine :)

    RăspundețiȘtergere
  15. este foarte interesanta activitatea pe care am facuto.

    RăspundețiȘtergere
  16. Activitatea pe care am desfasurato la ora de tic m-i sa parut interesanta si educativa

    RăspundețiȘtergere
  17. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  18. activitatea pe care am studiato a fost educativa si usoara .

    RăspundețiȘtergere
  19. a fost o lectie placuta, deoarece cu ajutorul ei putem sa ne jucam cu setarile calculatorului :D

    RăspundețiȘtergere
  20. ora de TIC a fost interesanta,deoarece am aflatlucrurinoi despre programe,operatii,istoria sistemilui de operare windows

    RăspundețiȘtergere
  21. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  22. Lectiile la ora de T.I.C ne ofera posibilitatea de a invata cum se utilizeaza un calculator in mod responsabil si de a folosi functiile acestuia.

    RăspundețiȘtergere
  23. a fost mai mult ca o recapitulare cu putine adaugari...

    RăspundețiȘtergere
  24. anumite lucruri din aceasta lectie le mai stiam.dar nu toate

    RăspundețiȘtergere
  25. foarte interesanta lectia,cu toate ca unele lucruri le stiam deja.

    RăspundețiȘtergere
  26. Ma bucur ca le stiati deja, dar eu imi fac datoria parcurgand programa scolara, in cazul in care va plictisesc imi pare rau. Apreciez ca vb pe blog si ca va spuneti parerea, dupa cum stiti parerea voastra conteaza pentru mine si imi pare rau de faptul ca colegii vostrii de la alte clase nu participa la aceste intalniri online.

    RăspundețiȘtergere
  27. sunt elemeste de baza..deci stiam o parte din ale

    RăspundețiȘtergere
  28. Le stiam inca de prin clasa a 3-a...dar nu e rau ca mi le-am amintit!:)

    RăspundețiȘtergere
  29. Poate sunt elevi care nu au avut posibilitate ca la scoala sau acasa sa utilizeze un calculator. Aceasta lectie este inceputul cunoasterii folosirii unui calculator.

    RăspundețiȘtergere
  30. Lectiile la ora de T.I.C ne ofera posibilitatea de a invata cum se utilizeaza un calculator in mod corect.
    A fost foarte interesanta lectia cu toate ca multe lucruri le stiam deja. :)

    RăspundețiȘtergere
  31. Elementele de baza care ar trebuie sa le stim pentru a ne putea descurca... in concluzie lectia este folositoare .

    RăspundețiȘtergere
  32. Lectia este importanta si unele lucruri le stiam.:)

    RăspundețiȘtergere
  33. A fost o lectie usoara si interesanta in acelasi timp!

    RăspundețiȘtergere
  34. Imi plac foarte mult activitatile desfasurate la ora de TIC iar aceasta activitate a fost foarte interesanta.

    RăspundețiȘtergere
  35. Informatiile acestea le stiam dar mi-au fost de ajutor sa-mi reamintesc unele dintre ele.

    RăspundețiȘtergere
  36. aceste notiuni le cunosteam cat de cat, dar acum le inteleg mult mai bine.

    RăspundețiȘtergere
  37. aceasta lectie mia placut foarte mult cu toate ca unele lucruri le stiam dar am mai invatat si altele pe care nu le stiam.iar incepand dupa ora aceasta vom sti tot ceea ce nu stiam

    RăspundețiȘtergere
  38. Si eu stiam notiunile dar le-am inteles mai bine acum !

    RăspundețiȘtergere
  39. am capatat niste informatii foarte importante si utile !

    RăspundețiȘtergere
  40. Stiam aceste lucruri dinainte , dar acum am inteles si mai bine . A fost o lectie usoara , si ca intotdeauna interesanta .:)

    RăspundețiȘtergere
  41. Si eu ca si ceilalti colegi stiam aceste notiuni dar cu ocazia acestei ore neam pus mai bine la punct aceste informatii:D:)

    RăspundețiȘtergere
  42. datorita acestei lectii am aflat lucruri pe care nu le stiam ,si din punctul meu de vedere sunt foarte interesante

    RăspundețiȘtergere
  43. datorita acestei lectii am aflat lucruri pe care nu le stiam ,si din punctul meu de vedere sunt foarte interesante

    RăspundețiȘtergere
  44. niste informatii din care putem afla ceea ce nu stiam despre setarile unui calculator .

    RăspundețiȘtergere
  45. O lectie foarte interesanta.. Stiu aceste notiuni, dar cu ocazia acestei lectii mi le-am fixat mai bine :)

    RăspundețiȘtergere
  46. lectia asta a fost una foarte utila pt cu aceste lucruri ne intalnim permanent

    RăspundețiȘtergere
  47. unele lucruri le stiam,dar multumesc ca mi-ati adus aminte.

    RăspundețiȘtergere
  48. Foarte interesanta lectia....adica stiam unele lucruri dar in mare parte le`am si uitat !!! Iar acum mi`am improspatat memoria :) !

    RăspundețiȘtergere

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.