duminică, 15 februarie 2015

16.02-20.02.2015


Un editor de text este o aplicație software (un program) folosită pentru editarea (= crearea și modificarea) de fișiere text, mai mult sau mai puțin complexă. Spre deosebire de procesoarele de texte, un editor de text nu oferă funcțiile complexe specifice creării asistate de calculator a publicațiilor (numite aplicații de tip DeskTop Publishing, DTP).
Editoarele de text se folosesc îndeosebi pentru scrierea (dezvoltarea) de programe și de pagini web.
A nu se confunda cu meseria „editor”, întâlnită în editurile de mass-media.

Notepad

Aplicaţia Notepad este un editor de texte simplu. 
 El crează fişiere tip text şi este folosit la editarea programelor scrise în diverse limbaje de programare. Deoarece Notepad salvează fişierele în format text, aproape toate editoarele de texte pot încărca fişierele create de el. 
Fişierele create cu editorul Notepad au extensia txt.
Fereastra editorului Notepad este prezentată în Figura 1.

Figura 1. Fereastra editorului Notepad.
Meniul File, prezentat în Figura 2, foloseşte la deschiderea şi salvarea fişierelor.

Figura 2. Meniul File
Opţiunile meniului File sunt următoarele :
  • New deschide un nou fişier,
  • Open deschide un fişier existent,
  • Save salvează un fişier într-un fişier existent,
  • Save As salvează un fişier sub un nume nou,
  • Page Setup permite setarea opţiunilor de tipărire: dimensiunea hârtiei, marginile paginii, etc.
  • Print tipăreşte fişierul,
  • Exit închide editorul.
O parte dintre aceste opţiuni pot fi activate cu combinaţiile de taste din Figura 2.
Pentru editarea textului se foloseşte meniul Edit. Acest meniu  cuprinde opţiuni relative la operaţiile de deplasare şi modificare a textului în interiorul unui document sau între aplicaţii. Pentru aceste operaţii se utilizează o zonă de memorie numită Clipboard.


Figura 3. Meniul Edit.
Opţiunile meniului Edit, arătate în Figura 3, sunt următoarele :
  • Undo anulează efectul ultimei opţiuni de meniu selectate,
  • Cut mută textul selectat în Clipboard,
  • Copy copiază textul selectat în Clipboard,
  • Paste copiază textul din Clipboard în punctul în care se află cursorul,
  • Delete şterge textul selectat,
  • Find selectează un şir de caractere,
  • Find Next selectează următorul şir de caractere,
  • Replace înlocuieşte un şir de caractere cu altul,
  • Go To afişază o casetă de dialog care poate muta cursorul la începutul unei linii,
  • Select All selectează tot textul fişierului,
  • Time/Date inserează timpul şi data.
Selectarea unui text se poate face astfel:
·         cu mousul; se poziţionează cursorul la începutul blocului de text ce trebuie selectat şi se deplasează mousul cu butonul stâng apăsat la sfârşitul blocului de selectat,
·         cu tastatura; se poziţionează cursorul la începutul blocului de text ce trebuie selectat utilizând tastele săgeţi, se apasă tasta Shift şi se deplasează cursorul cu tastele săgeţi la  sfârşitul blocului de selectat,
·         selectarea întregului text se poate face cu opţiunea Select All.
Căutarea şi înlocuirea şirurilor de caractere se face cu opţiunile Find / Find Next / Replace. Textul de căutat şi înlocuit se introduce în casetele Find / Replace, vezi Figura 4.

Figura 4. Caseta Replace.
Opţiunile meniului Edit pot fi activate şi cu combinaţiile de taste din Figura 3.
Formatarea textului documentului se face cu opţiunile meniului Format. Spre deosebire de cele mai multe editoare de texte, programul Notepad, în mod prestabilit, nu aşază textul în mod automat pe rândul următor.

Figura 5. Meniul Format.
Va trebui fie să executăm clic pe meniul  Format à Word Wrap (aşezarea automată a cuvintelor) ca în Figura 5, fie să apăsăm tasta Enter la sfârşitul fiecărui rând, ca în cazul editoarelor de texte ale limbajelor de programare.
Selectarea fontului, stilului şi dimensiunii fontului se face cu clic pe meniul Format à Font  care afişază caseta de dialog Font

SARCINA DE LUCRU:FISA DE LUCRU NR.1
1. Deschideti aplicatia Notepad
2. Scrieti in Notepad, folosind diacritice, textul de mai jos:

Iarna

Cerul alb s-a deschis, zâmbește larg și împrăștie spre pământ o sumedenie de fluturi albi de zăpadă, mici și gingași. Se rotesc în aer ca niște ființe vesele și sclipesc în razele soarelui ca niște steluțe de argint. Sunt atât de mulți încât seamănă cu un roi de albine albe jucăușe, care au împânzit văzduhul. Unii sunt mici de tot, iar alții mai mari, dar cu toții sunt pufoși și mai ușori decât aerul. Cei mai harnici dintre fulgii de zăpadă prind câte o răsuflare de vânt, și se lasă purtați spre depărtări.

3.Copiati primele trei propozitii la sfarsitul textului
4. Formatati textul astfel: font Garamond, marime 16, bold.
5. Înlocuiți în text apariția cuvantului zăpadă cu cuvantul omăt
6. Determinati numarul de aparitii a succesiunii și in textul editat(folosind optiunea Înlocuire(Find), din meniul Editare(Edit) )
7. Salvati  si inchideti aplicatia.
 FISA DE LUCRU NR.2
Deschideti aplicatia Notepad
Scrieti in Notepad, folosind diacritice, intrebarile si raspunsurile la intrebari :

Intrebări de control

1.      Cum se selectează o opţiune a unui meniu utilizând doar tastatura?
2.      Cum se selectează o opţiune a unui meniu utilizând doar  mousul?
3.      Cum se face salvarea (Save As) unui fişier utilizând doar tastatura?
4.      Cum se face salvarea (Save As) unui fişier utilizând doar mousul?
5.      Cum se face selectarea textului?
Care sunt operaţiile cu Clipboardul? Care sunt opţiunile meniului Edit pentru aceste opţiuni şi care sunt combinaţiile de taste pentru activarea lor? 
 . Salvati  si inchideti aplicatia.

luni, 9 februarie 2015

9.02-13.02.2015

M1: ACTIVITATE DE PREDARE INVATARE 15 min
 
Suport curs: Filename Aplicatia Paint suport curs.pdf
Size 508.1 KB Type PDF Document (application/pdf)

Aplicatia Paint

Paint permite utilizatorilor realizarea de desene alb-negru sau color care pot fi apoi imprimate sau incluse în cadrul altor aplicatii Windows (de exemplu, procesorul de documente Word).

Lansarea aplicaţiei
Aplicaţia Paint ne dă posibilitatea de a crea, prelucra, tipări, şi memora pe disc imagini de tip bitmap (fişiere cu extensia.bmp, care conţin imagini şi text). Fişiere create cu Paint sunt obiecte ce pot fi incluse în alte documente.
Pentru a deschide aplicaţia se execută clic pe butonul Start şi apoi clic pe opţiunile Programs Accessories Paint.
Fereastra aplicaţiei cuprinde bara de titlu, bara de meniu, zona de lucru unde se prelucreează o imagine, bara cu instrumentele de desenare şi paleta de culori, aranjate ca în Figura 1.
 
Coordonatele mouse-ului, relative la punctul stânga sus al ecranului, sunt afişate în caseta din mijloc barei de stare,. Coordonatele punctului din stânga sus al ecranului sunt (0, 0).
La trasarea unui dreptunghi, caseta conţine coordonatele punctului din stânga sus al dreptunghiului, iar în caseta din dreapta barei de stare,, sunt afişate coordonatele punctului din dreapta jos ale dreptunghiului, relative la coordonatele punctului stânga sus al dreptunghiului (lungimea laturilor dreptunghiului).
Paleta de culori  ne permite să alegem culoarea prim-planului şi a fondului.

Salvarea şi încărcarea imaginilor. Tipărirea unei imagini
Imaginile se salvează şi se încarcă la fel ca orice alt fişier, cu opţiunile meniului File. Un mod de a prelua imagini este prin intermediul Clipboardului. De exemplu, imaginea ecranului se poate se poate copia în Clipboard cu butonul Print Screen, iar copierea în Clipboard doar a imaginii ferestrei active se face cu butonul Alt + Print Screen.
Pentru a tipări o imagine se execută clic pe meniul File Print. Imaginile grafice solicită mai mult timp pentru tipărire.
Inainte de a tipări imaginea dorită se poate examina aşezarea corectă în pagină cu clic pe meniul File Prin Preview.
Se pot prescrie dimensiunile paginii cu clic pe meniul File Page Setup.
Putem salva o imagine cu extensia .jpg, caz în care ocupă o memorie mai mică.
Putem converti o imagine de la un format la altul încărcând imaginea cu clic pe meniul File → Open şi apoi salvând-o cu clic pe File → Save As.

M2: ACTIVITATE PRACTICA 35 min
SARCINA DE LUCRU:
Urmariti instructiunile de mai jos si realizati sarcinile propuse:
  1.  Creati un folder: PROIECT NUME ELEV1+NUME ELEV2  pentru unul din proiecte.
  2.  Creati conform indicatiilor din joc personajele si prelucrati-le in Paint.


Lucrarile realizate le veti trimite pe adresa de e-mail a profesorului si a sefului de clasa pana saptamana viitoare la ora.

M3: ACTIVITATE STUDIU INDIVIDUAL